Utmaning på G!

29 Jan

“Tjur Ruset är årets tuffaste terränglopp. Här sätts din styrka och uthållighet på prov. Distansen är c:a 10 km. Banan går upp och ned för branta backar, genom vattendrag, djup sand och sankmarker, över stock och sten samt att klara uppbyggda hinder längs banan.
Vågar du ställa upp?”

– Text från tjurrusets hemsida.

Jag är såklart anmäld. Är du?

När jag läser texter som denna får jag en löjlig känsla av “pirr i magen”. Och när det känns som att texten är riktat direkt till mig så kan jag inget annat än att anmäla mig.
Jag är väldigt lättövertalad när det gäller sånt. När det gäller olika prestationer och tävlingar. Ett förtydligande för er som inte märkt det..

Tiden fram till oktober kommer alltså tillägnas konditionträning, eller i något större dos än vad jag brukar i alla fall. Men vad jag kan utläsa ur texten så är det inget “vanligt” distanslopp precis, det ställer lite högre krav på grund av dess variation, dess varierande terräng. Som en extra bonus kommer det även att ställa krav på styrka, spänst och explosivitet.
Och med tanke på att man inte vet hur banan ser ut innan, så kan man inte se på förhand vilka moment man bör träna på. Tävlingen utförs nämligen på olika ställen varje år, dock någonstans i Stockholmsområdet.
Man får helt enkelt ta det som det kommer 🙂

Detta lopp är alltså det som jag kommer anpassa min träning efter. Men framförallt kommer det motivera mig de gånger träningsmotivationen tryter.

Hur jag kommer träna till det?
Allsidigt. Men jag tänker intervaller i olika slag, löpning i terräng, olika former av hopp, anpassad styrketräning..

…Och såklart varvat med min nyfunna träning. Tänk yoga, pilates och tai chi i en mix. Jag säger bara testa BodyBalance om ni inte gjort det.

Kort sagt, detta kommer bli en bra vår och sommar. Det hör jag!

Har du något framför dig som motiverar dig lite extra?

20130129-050604.jpg

20130129-050651.jpg
En bild från MalmöMilen 2012. Trots att jag ser ut att lida en hel del, så kommer jag ställa upp även i år, om allt går enligt planerna vill säga.

Leave a comment